كتبت: نورا حمدي
☢️ايران تغلق مضيق هرمز رسميا من شوية في وجه السفن تصعيد خطير للحرب ودفعها نحو حرب اقليمية كبرى واستهداف مطار الكويت ومجمع سكني بالبحرين وانباء عن استهداف المرشد ووزير الدفاع
خلينا نفسر ايه اللي بيحصل بالتفصيل ونفهم ايه تأثيره
🔴 في البداية من فترة كانت ايران هددت تهديد جاد بان لو حصل اي هجوم امريكي ومن اسرائيل عليها هتقفل مضيق هرمز وهتمنع حركة الملاحة فيه وفعلا ده حصل من شوية وتم ابلاغ السفن اللي كانت في الخليج العربي وعايزة تروح للمحيط الهندي او العكس بان ممنوع الاقتراب من المضيق في وسط انباء مش مؤكدة ان المرشد ووزير الدفاع وقادة اخرين تم استهدافهم فعليا
الحدث ده جلل على المنطقة والعالم اقتصاديا لانه هيدفع اسعار البترول وخصوصا خام برنت ان استمر الوضع ده الى ارتفاع صاروخي وجنوني ليتجاوز 100 دولار على اقل تقدير والدهب يتجاوز 6000 دولار للاوقية مع فتح الاسواق المالية العالمية يوم الاثنين لانها يوم السبت والاحد بتكون اجازة وبالتالي تأثير ده على الاقتصاد العالمي حاليا محدود جدا بالنسبة لحجم اللي هيحصل يوم الاثنين مع مع بداية التداول
🟠طب وده ايه تداعياته عسكريا على المنطقة؟
الامر مش هيكون مقتصر بس على مضيق هرمز لان في مضيق باب المندب اللي برضو تقدر ايران تسيطر عليه عن طريق الجماعات الموالية لها في اليمن وبالتالي هتتشل حركة التجارة العالمية في قناة السويس وبكده هتبدأ تظهر التحالفات في المنطقة وهنبدأ نشوف حرب موسعة وايران فعليا بتتجه الى التصعيد لان مفيش قدامها خيارات تانية لدرجة انها ضربت سفينة مقاتلة دعم امريكية اس اس تي في الخليج العربي
🔴ايه اخر تطورات التصعيد الايراني العسكري المتسارع؟
ايران خلال الساعات الاخيرة بدأت مرحلة تانية من التصعيد واستهدفت مطار الكويت بطائرة مسيرة ومجمع سكني بالبحرين بصاروخ وخصوصا انها اعلنت قبل كده ان اي دولة هتشارك القواعد الامريكية اللي فيها في هجوم عليها هيتم استدافها ودي نتيجة رمي الخليج ووعد الحماية مقابل دفع تكلفتها ولم ينفعهم
ليس من مصلحة العرب هزيمة الفرس اطلاقا لان من بعد هلاك الفرس هلاك العرب والدور اللي على ايران ببساطة لتحييدها والتلخص منها للابد علشان يجي بعد كده دور مصر وتركياوالفترة الاخيرة بقينا نسمع عن قلقهم من تعاظم الجيش المصري وزيادة خطره ومن تعاظم الجيش التركي
الهدف ببساطة هو ايجاد المبررات لما هو عليه الدور من بعد ايران وحشد امريكا قرب %50 من قوتها العسكرية في الشرق الاوسط لدرجة ان حشد امريكي في المنطقة كان وقت غزو العراق ولكن يكون بالضخامة دي فهنا تعرف ان الهدف مش ايران بس وانها مجرد بداية لما هو قادم
![]()
